PZC 28-04-2007

Minister Verburg dreigt met onteigening van Hedwigepolder
Minister Verburg (CDA, Landbouw en Natuur) dreigt de Oost-Zeeuws-Vlaamse Hedwigepolder te onteigenen. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft ze dat haar wellicht 'geen andere keuze rest om te voorkomen dat speculanten onredelijke prijsopdrijving bereiken en om mogelijk te maken dat de afspraken met Vlaanderen worden nagekomen'. Het is duidelijk dat zij hiermee de eigenaar van de Hedwigepolder, de Belgische baggeraar C. Decloedt, onder druk zet. De Kamer heeft vorig jaar bepaald dat grond voor ontpoldering niet onder dwang mag worden verkregen. Het Zeeuwse provinciebestuur heeft onlangs een alternatief aangedragen voor ontpoldering van het middengebied van de Westerschelde, waardoor niet hoeft te worden onteigend. Verburg vindt de oplossing minimaal. In ieder geval moet ook de Hedwigepolder worden aangekocht. Omdat de Kamer heeft gezegd dat onvrijwillige grondverwerving niet mag, kan Decloedt voor zijn grond vragen wat hij wil. In dat 'eventuele bijzondere geval' zal Verburg de Kameruitspraak naast zich neerleggen en gaat ze over tot onteigening. (E.J. Rozendaal)