PZC 19-05-2007

Ontpolderakkoord wankelt

GOES - Het Zeeuwse akkoord over natuurherstel in de Westerschelde hangt aan een zijden draadje. Landbouworganisatie ZLTO wijst onteigening van de Hedwigepolder resoluut af, terwijl stichting Het Zeeuwse Landschap de ontpoldering daarvan noodzakelijk vindt, 'linksom of rechtsom'.

Vorige maand leek de impasse over ontpoldering in Zeeland doorbroken. Natuurorganisaties, ZLTO, stichting De Levende Delta en de provincie waren het eens over alternatieven om ontpoldering rond het middendeel van de Westerschelde te voorkomen. Maar het akkoord vertoont scheuren.

Ontpoldering van de Hedwige levert 295 hectare natte natuur op. Stond vorige maand nog in de tekst dat 'onderhandelingen over verwerving met voortvarendheid worden opgepakt', nu wil voorzitter P. de Koeijer van de ZLTO dat klip en klaar wordt opgeschreven dat de grond niet door onteigening mag worden verworven. Wat hem betreft is dat een 'breekpunt'. De term akkoord noemt hij dan ook een 'te glorieuze benaming'.

Minister Verburg heeft de Tweede Kamer, die ook tegen dwang is, onlangs een brief gestuurd waarin ze aankondigt juist wel tot onteigening over te gaan als de Vlaamse eigenaar C. Decloedt zijn grond vasthoudt om de prijs op te drijven.

Volgens directeur M. Hemminga van Het Zeeuwse Landschap is vrijwilligheid nog steeds het uitgangspunt, maar hij betwijfelt of dat is vol te houden. Het akkoord is 'nog niet van tafel', aldus Hemminga, maar hij vindt de 'terugtrekkende beweging' van De Koeijer wel 'heel vervelend'. "Zo komen we er niet uit. Ik ervaar de ZLTO toch wel een beetje als spelbreker."

Zelfs mét de Hedwigepolder levert het Zeeuwse akkoord niet de beoogde 600 hectare getijdennatuur op, omdat Dow en de gemeente Terneuzen moeite hebben met het zout maken van de Braakman- noord. Toch zien Hemminga en De Koeijer wel mogelijkheden om daar met Dow uit te komen.

Gedeputeerde J. van Ginkel (CU, water, natuur en landschap) bevestigt dat nog wordt onderhandeld over de definitieve tekst van het akkoord. Ontpoldering van de Hedwige zal een onderdeel zijn, maar wel op basis van vrijwilligheid. We overleggen nu nog hoe we alle gevoeligheden precies in de tekst kunnen verwerken.

Er wordt nog volop onderhandeld over het Zeeuwse akkoord over natuurherstel rond de Westerschelde. Breekpunt is de ontpoldering van de Hedwige.